Cele mai frecvente două scenarii în care este oportun să apelezi la consultanță în management

 

Managementul este privit ca un concept abstract, intangibil. Pe cât de “fata morgana” pare la o privire superficială, pe atât de concrete și valoroase sunt implicațiile la nivel de dezvoltare și optimizare a afacerii. 

Sunt câteva “mituri”, legate de management,  pe care le-am întâlnit de-a lungul timpului și pe care le vom diseca în rândurile următoare:

1.      Atât timp cât lucrurile funcționează și există rezultate se consideră că “avem management”.

Se întâmplă frecvent ca fondatorul afacerii să fie nativ un bun organizator, iar atât timp cât afacerea “merge” și crește câte puțin, să nu simtă nevoia unui ochi de specialist extern, asta, deși, fiecare, la o cafea sau la o întâlnire între amici cu experiență și experiențe diferite în zona de business, își testează, discret, parte din deciziile luate. Așadar, simte nevoia unui “second opinion”, dar nu formalizat și, ca atare, de multe ori “direcționat” către soluția aleasă, pentru că, nu-i așa, nu poți pune pe masă toate ipotezele care te-au condus la o decizie anume.

Însă, atât timp cât lucrurile sunt “pe plus” și simți că reușești să conduci echipa și să organizezi procesele operaționale, de ce ai caută sprijin în altă parte?

Există însă aici un moment crucial pe care mulți îl ratează. Este vorba despre situația când nu mai poți gestiona afacerea, în creștere, atât că număr de angajați, clienți, poate chiar cu deschidere de noi puncte de lucru în alte orașe. Timpul, energia, resursele puse în joc sunt mai multe și mai complexe generând situații noi și destul de multe probleme operaționale. Sunt mulți cei care nu au încredere “să-și lase afacerea pe mâna altcuiva”, din diverse motive (că nu poate să știe domeniul și business-ul mai bine că el, că va pleca cu knowhow-ul și va deschide un business concurent sau că, pur și simplu, privește managementul cum alții privesc marketingul, cu multă indulgență și neîncredere). Una dintre greșelile cel mai frecvent întâlnite este că managerii sau antreprenorii caută soluții în exterior când deja încep să piardă bani și, implicit, au o presiune reală pe buget.

Un audit de management realizat la timp te poate ajuta să identifici, în mod profesionist, obiectiv, ce ingrediente lipsesc și cum trebuie folosite pentru a avea un management corect, predictibil care să dea liniștea și siguranță unui antreprenor pentru a-și vedea ideile, visurile puse în practică în mod coerent.

 

2.      Când “lucrurile nu mai merg”, primul lucru la care te gândești este că lipsește organizarea.

În acele momente în care simți că  în compania ta lucrurile nu mai merg că înainte, însă nu știi cu exactitate, nu poți pune mâna pe acel ceva ce nu mai funcționează, dar observi totuși efectele nefaste.

Acesta este un moment în care, în lipsa unui context obiectiv conturat, ai șansele cele mai mari să tragi concluzii pripite, prin care poți pierde și mai mult. Intri într-un labirint de decizii, multe critice, care nu suferă întârziere și  devine aproape imposibil de a mai distinge între care decizie este cu adevărat bună și care nu.

Cei mai inspirați ajung să identifice rapid când situația le scapă de sub control, dar și în multe din aceste cazuri, este deja târziu și deja se pierd resurse importante.

În astfel de cazuri, este cu atât mai important și deja cvasi-critic să apelezi la un profesionist în management, care să analizeze printr-un filtru extern, obiectiv, ingredientele afacerii și care astfel va putea să identifice acele detalii care aduceau plus-valoare până acum, dar care acum s-au transformat în pierderi.

Obiectivitatea adusă de un consultant este esențială; managerul care a construit tot sistemul de lucru actual poate dezvoltă așa numitul operațional-blindness, cu alte cuvinte, nu va putea vedea efectul detractor al unor operațiuni pe care el însuși le-a creat.

Asta nu îl face un slab manager, să nu uităm că el a crescut afacerea până aici. Însă odată ce face echipă cu consultantul, va putea să vadă unde este nevoie de schimbare și, ajutându-se de expertiza externă, să restructureze acele procese păguboase.

Te invit să discutăm și să vedem cum poți obține o imagine mult mai clară cu privire la situația managerială a afacerii tale!