Tax Flash nr. 73

Recent, în Monitorul Oficial au fost publicate prevederi privind sistemul RO e-factura, RO e-Transport și  instituirea unei scheme de ajutor de stat de 50 de bani pe litrul de combustibil achiziţionat pentru compensarea creşterii preţului pentru combustibil. În acest sens, menționăm în continuare cele mai importante prevederi legislative introduse.

 

1. RO e-factura

În Monitorul Oficial nr. 490 din 17.05.2022 s-a publicat Legea nr. 139/2022 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea.

Conform art. II din lege se introduce obligativitatea operatorilor economici stabiliți în România, în relația B2G, de a emite facturi electronice şi de a le transmite prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, începand cu 1 iulie 2022.

Menționăm că relația B2G este definită în OUG ca fiind tranzacţia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor în temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi autorităţi contractante sau entităţi contractante care primesc şi prelucrează facturi electronice.

Pentru utilizarea sistemului e-factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în SPV (Spațiul Privat Virtual). 

În ceea ce privește utilizarea sistemului e-factura în relația B2B, acesta va fi obligatoriu începând cu 1 iulie 2022 pentru produsele cu risc fiscal ridicat, conform Ordin 12/2022 (legume, fructe, rădăcini şi tuberculi alimentari, alte plante comestibile, băuturi alcoolice, construcţii noi, produse minerale, îmbrăcăminte şi încălţăminte).

Totuși, categoriile obligate, precum şi data la care va interveni această obligaţie vor fi stabilite prin Ordin ANAF (ce va fi emis în termen de 30 de zile de la data adoptării Deciziei de autorizare a României să aplice o măsură specială de derogare de la articolele 178, 218 şi 232 din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare).

 

2. RO e-transport

 

În Monitorul Oficial nr. 356 din 11.04.2022 s-a publicat Ordonanţa de urgenţă nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

De asemenea, în 3 mai 2022 s-a publicat Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport. Bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport sunt: legume, plante, rădăcini şi tuberculi, alimentare, fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, băuturi, lichide alcoolice şi oţet, sare; sulf; pământuri şi pietre; ipsos, var şi ciment, îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, încălţăminte, ghetre şi articole similare, fontă, fier şi oţel.

Potrivit Ordonanței, obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:

a) destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export

b) beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;

d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit.

 

Menționăm că pe documentul de transport este obligatoriu să fie înscris codul UIT (codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile aferente fiecărei relaţii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat) pe care persoanele care au obligația de declarare îl vor pune la dispoziția transportatorului, iar conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF sau al Autorităţii Vamale Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

 

În cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, utilizatorii au obligația să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente tuturor bunurilor transportate.

 

Atragem atenția că în Ordonanță sunt prevăzute amenzi pentru nerespectarea prevederilor privind sistemul RO e-transport.

 

Procedura de aplicare a Ordonanței nu este încă publicată în Monitorul Oficial, însă facem precizarea că ANAF a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport. Proiectul de ordin prevede că aplicația informatică de gestiune a transporturilor cu risc fiscal ridicat, parte a Sistemul național RO e-Transport este disponibilă în sistemul informatic Spațiul privat virtual.

 

3. Instituirea unei scheme de ajutor de stat de 50 de bani pe litrul de combustibil achiziţionat pentru compensarea creşterii preţului pentru combustibil

 

În Monitorul Oficial nr. 503 din data de 23.05.2022 s-a publicat Hotărârea nr. 667 din 18.05.2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creșterii prețului la combustibil pentru alimentarea motoarelor, ca urmare a conflictului armat din Ucraina, precum și modificarea anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Hotărârea prevede acordarea unui ajutor de stat operatorilor economici eligibili pentru compensarea creşterii preţului pentru combustibil, de 50 de bani pe litrul de combustibil achiziţionat, dar nu mai mult de 400.000 de euro per întreprindere.

Ajutorul se adresează doar operatorilor economici care efectuează transport rutier de mărfuri – în cont propriu sau contra cost, respectiv transport de persoane.

În Hotărâre sunt prevăzute condițiile de eligibilitate și Procedura de acordare a ajutorului de stat.

Ajutoarele de stat din schema de ajutor de stat se acordă numai după obținerea deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene, iar plata ajutorului de stat se efectuează până la data de 31 iulie 2023 inclusiv, în limita bugetului alocat schemei.

Aboneaza-te pentru a primi cele mai recente stiri si artiole BDO

Please fill out the following form to access the download.