Tax Flash nr. 70

In Monitorul Oficial nr. 231/08.03.2022 a fost publicata Ordonanta de urgenta nr. 20/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri de sprijin si asistenta umanitara, in contextul crizei actuale existente la granita Romaniei cu Ucraina, generata de conflictul militar care se desfasoara pe teritoriul Ucrainei.

Prin OUG 20/2022 au fost introduse urmatoarele facilitati fiscale cu privire la sustinerea persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, respectiv:

  • Donatii in bani - Persoanele fizice si persoanele juridice (cu exceptia institutiilor si autoritatilor publice) pot dona sume de bani pentru acordarea de sprijin si asistenta umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina, sume care se colecteaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta intr-un cont distinct de disponibil in lei deschis la Trezoreria Bucuresti, respectiv 50.07.03 "Disponibil din donaţii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina".

Aceste sume sunt:

  • Persoane juridice romane: (i) deductibile fiscal la calculul impozitului pe profit, (ii) se scad din baza impozabila pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
  • Deductibile pentru persoane fizice ce determina impozitul in sistem real.

Prevederile sunt in vigoare din 8 martie 2022 si sunt aplicabile pana la 31 decembrie 2022.

  • Bunuri si servicii prestate destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina – cheltuielile inregistrate au urmatorul tratament fiscal, cat timp bunurile si serviciile sunt acordate sau prestate in baza solicitarii Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul MAI, fiind distribuibile direct sau prin organizatiile neguvernamentale care si-au exprimat intentia:

a. Platitori impozit pe profit:

  • Includerea acestora in cheltuieli sociale si deducerea acestora in limita a 5% din valoarea cheltuieilor cu salariile;
  • Cheltuieli nedeductibile fiscal – insumarea acestora cu cheltuielile de la art. 25, alin. (4), lit. i) Cod fiscal (sponsorizari, mecenat, burse private etc) si deducerea acestora in limitele prevazute de Codul fiscal, respectiv la nivelul valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit.

Atentie! Prevederile fiscale nu sunt clare la acest moment, respectiv: (i) daca trebuie sa se opteze pentru o singura varianta din cele de mai sus sau (ii) daca se aplica ambele, trebuie aplicate in ordine (incadrate drept cheltuieli sociale in functie de regulile existente si cele care nu se incadreaza in aceasta categorie sunt considerate sponsorizari) sau in functie de optiune.

b. Platitori impozit pe veniturile microintreprinderilor -  aceste cheltuieli se insumeaza cu sponsorizarile si valoarea insumata a acestora se scade din impozitul datorat, in limita a 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor;

 

c. TVA - din perspectiva TVA, bunurile si serviciile intra in limita de sponsorizare de 3 la mie din cifra de afaceri.

Atentie! Bunurile si serviciile se distribuie de catre Departamentul pentru Situatii de Urgenta pe baza documentelor de predare-primire a serviciilor.

 

Prevederile sunt in vigoare din 8 martie 2022 si sunt aplicabile pana la 31 decembrie 2022.

Pe langa cele mentionate anterior, prin OUG 20/2020 s-a introdus o noua litera in cadrul art. 25 (Cheltuieli), alin.(4), lit ţ Cod fiscal, potrivit careia bunurile, serviciile, mijloacele financiare acordate UNICEF, precum si altor organizatii internationale care isi desfasoara activitatea potrivit acordurilor speciale la care Romania este parte, acordate de persoane juridice romane, beneficiaza de urmatorul tratament fiscal:

a. Platitori impozit pe profit:

  • Cheltuielile sunt nedeductibile fiscal;
  • Sumele se aduna cu valoarea sponsorizarilor/mecenatului/burselor private etc, mentionate la art. 25, alin. (4), lit. i) Cod fiscal si scad valoarea impozitului pe profit in limitele prevazute de lege, respectiv la nivelul valorii minime dintre 0,75% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit.

In cazul in care valoarea sponsorizarilor/bunurilor/serviciilor acordate gratuit, inclusiv cele reportate, nu depasesc limita creditului fiscal ce poate fi obtinut in an conform 25, alin. (4) lit. i) Cod fiscal, diferenta de impozit pe profit se poate redirectiona si catre UNICEF sau alte organizaţii internaţionale care îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte, in termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit (pe baza formularelor de redirectionare), fara ca aceste entitati beneficiare sa fie obligate sa se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

b. Platitori impozit pe veniturile microintreprinderilor: se vor aduna cu sumele acordate ca si sponsorizari/burse etc. si se va putea reduce baza impozabila in limita a 20% din impozitul datorat.

De asemenea, redirectionarea se va putea realiza si catre UNICEF sau alte organizaţii internaţionale care îşi desfăşoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte.

Prevederile privind acordarea de bunuri, servicii, mijloace financiare catre UNICEF sau alte organizatii internationale intra in vigoare in termen de 3 zile de la intrarea in vigoare a OUG 20/2022.

 

Acordarea de bunuri, servicii, mijloace financiare se va declara prin declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor / mecenatului / burselor private (Formular 107).

 

Pe langa facilitatile fiscale mentionate anterior, OUG 20/2022 a introdus prevederi prentru a facilita accesul cetatenilor Ucrainieni pe piata muncii din Romania. In acest sens, conform OUG 20/2020:

  • Se permite cetatenilor ucrainieni intrati legal pe teritoriul Romaniei si care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, sa fie incadrati in munca, fara aviz de angajare.
  • Mai mult, cetatenilor mai sus mentionati li se va prelungi dreptul de sedere in scop de munca fara obligativitatea obtinerii vizei de lunga sedere pentru angajare in munca.
  • In ceea ce-i priveste pe cetatenii ucrainieni, care provin din zona de conflict armat din Ucraina, si care nu pot demonstra cu documente calificarea profesionala sau experienta intr-un anumit domeniu, ei pot fi incadrati in munca pe baza declaratiei pe propria raspundere, in care vor preciza ca indeplinesc criteriile de calificare pentru acel post si nu au antecedente penale care sa-i impiedice sa-si desfasoare activitatea. Angajarea acestora se va face pentru o perioada de 12 luni, cu 2 perioade de prelungire de cate 6 luni.
  • Procedura de incadrare in munca pentru persoanele care nu-si pot proba calificarea profesionala, se aproba prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, in termen de 5 zile lucratoare de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Astfel, se creaza premisele pentru angajarea in Romania a cetatenilor ucrainieni care provin din zona de conflict armat din Ucraina insa sugeram tuturor persoanelor interesate de acest subiect sa nu ia nicio decizie pe baza acestui material inainte de publicarea procedurii de incadrare in munca amintita anterior.

Subscribe to receive the latest BDO News and Insights

Please fill out the following form to access the download.