Hotărârea nr. 1393/2024 | TaxFlash 111
Hotărârea nr. 1393/2024 | TaxFlash 111
Vă informăm că în Monitorul Oficial nr. 1125 din 11 Noiembrie 2024 s-a publicat Hotărârea nr. 1393/2024 privind modificarea și completarea normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), prin care sunt introduse clarificări și completări în ceea ce privește impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), impozitul suplimentar pentru persoanele juridice din sectoarele petrol și gaze naturale, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și accize.
Cele mai importante prevederi sunt următoarele:
A. IMPOZITUL PE PROFIT
Referitor la IMCA și impozitul suplimentar pentru persoanele juridice din sectoarele petrol și gaze naturale, sunt aduse clarificări și sunt prezentate exemple de calcul pentru contribuabilii care aplică sistemul trimestrial/anual de declarare şi plată a impozitului pe profit și pentru contribuabilii care aplică regulile de consolidare fiscală.
Menționăm în cele ce urmează principalele clarificări:
- pentru stabilirea valorii sponsorizărilor și/sau actelor de mecenat care se scad din IMCA, limitele sunt cele aplicate în stabilirea impozitului pe profit din aceeași perioadă de calcul. Se clarifică faptul că limita de 20% din impozitul pe profit se aplica asupra impozitului pe profit care ar fi fost datorat dacă contribuabilul nu ar fi obligat la plata IMCA;
- pentru stabilirea impozitului pe profit datorat trimestrial, din impozitul pe profit/IMCA calculat cumulat de la începutul anului fiscal se scade atât impozitul pe profit datorat la nivelul IMCA, cât și impozitul pe profit datorat, în funcție de ce impozit s-a datorat pentru perioada anterioară celei de calcul;
- în noile norme sunt enumerați contribuabilii plătitori de accize care, la calculul IMCA, pot să scadă din veniturile totale veniturile reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli;
- din IMCA se poate scădea creditul fiscal extern determinat conform art. 39 Evitarea dublei impuneri din Codul fiscal;
- clarificarea faptului că impozitul pe profit la nivelul IMCA reprezintă impozit pe profit pentru aplicarea convențiilor de evitare a dublei impuneri;
- în cazul în care, în urma comparaţiei efectuate între impozitul pe profit şi IMCA, contribuabilul este obligat la plata impozitului pe profit, acesta se datorează şi în situaţia în care, după scăderea din impozit pe profit a sumelor reprezentând credit fiscal extern și scutire pentru profit reinvestit, valoarea redusă a impozitului pe profit scade sub valoarea IMCA;
- în situaţia în care, în urma comparaţiei efectuate între impozitul pe profit şi IMCA, contribuabilul este obligat la plata IMCA, acesta se datorează şi în cazul în care, după scăderea din IMCA a sumelor reprezentând credit fiscal extern, sponsorizări/mecenat şi a deducerii suplimentare pentru activităţile de cercetare-dezvoltare, valoarea redusă a IMCA scade sub valoarea impozitului pe profitș
- sunt aduse precizări în cazul operatorilor economici reglementați/licențiați de ANRE și care desfășoară activități de distribuţie de energie electrică şi gaze naturale, respectiv se menționează activitățile realizate în baza obligațiilor care revin titularilor de licențe de distribuție a energiei electrice/gazelor naturale și care sunt incluse în sfera activităților de distribuţie a energiei electrice/gazelor naturale.
B. Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
Principalele completări introduse sunt:
- se introduc norme referitoare la calculul deținerii indirecte și sunt prezentate exemple de calcul pentru deținerile directe/indirecte ale unui acționar/asociat. Deţinerea indirectă se calculează prin înmulţirea procentelor deţinerilor, începând cu procentul deţinerii directe la prima persoană juridică română deţinută şi continuând cu procentele de deţinere, pe lanţul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere;
- se detaliază tipurile de activități economice desfășurate de entități fără personalitate juridică (ex. PFA, II, etc.) și veniturile care se iau în vedere la aplicarea prevederilor privind întreprinderile legate;
- în ceea ce privește condiția privind depunerea la termen a situațiilor financiare anuale, pentru verificarea acestei condiții la 31 decembrie a anului precedent, normele clarifică faptul că această condiție vizează situațiile aferente exercițiului financiar din anul N-2 și/sau a celor anterioare acestui an;
De asemenea, se clarifică faptul că, îndeplinirea, în cursul anului fiscal a condiției referitoare la depunerea la termen a situațiilor financiare anuale se aplică prin referință la situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar N-1.
C. Accize
Ținând cont de noile reglementări, aceste modificări clarifică și extind activitățile care pot fi realizate în cadrul antrepozitelor fiscale de producție. Ele permit includerea produselor supuse accizelor nearmonizate și impun cerințe mai stricte de documentare și notificare pentru operatori, asigurând astfel conformitatea cu Codul fiscal și o monitorizare mai riguroasă a producției.