Ordonanța de urgență nr. 138/2024 | TaxFlash 115


În Monitorul Oficial, Partea I nr. 1222 din 05 decembrie 2024 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea unor măsuri, astfel:

1)    Ro e-Factura
  • Începând cu 1 ianuarie 2025, în facturile emise pentru operaţiunile realizate în baza unor contracte de achiziţii publice se înscriu, în mod obligatoriu, codurile CPV corespunzătoare prevăzute în nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice.
  • În relaţia comercială B2B, între persoane impozabile stabilite în România, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care NU au locul livrării/prestării în România, emitentul facturii electronice NU mai are obligaţia de transmitere a acesteia către destinatar utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura începând cu 1 ianuarie 2025.
  • Începând cu 1 ianuarie 2025, facturile simplificate trebuie transmise prin sistemul RO e-Factura atât pentru relația B2B cat și pentru B2C (până acum acestea au fost exceptate).
  • Fac excepție de la transmiterea prin sistemul RO e-Factura bonurile fiscale (care se consideră facturi simplificate) precum şi facturile emise pentru livrări intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul persoană impozabilă stabilită în România comunică un cod de înregistrare în scopuri de TVA din alt stat membru. În acest context, menționăm că se aduc modificări și pentru facturile simplificate, care de la 1 ianuarie 2025 trebuie să includă în plus față de cele obligatorii în prezent, codul de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului.
  • Cu privire la transmiterea facturilor în sistemul RO e-factura în relația B2C, includerea CNP-urilor clienților persoane fizice în facturi este opțională. Dacă beneficiarul, persoană fizică, nu se identifică prin niciun cod de identificare fiscală, facturile se emit utilizând un cod format din 13 cifre de zero în locul codului de identificare fiscală a beneficiarului.
Reamintim că deși obligația de transmitere a facturilor B2C este obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025, abia începând cu 1 iulie 2025 nerespectarea acesteia constituie contravenție și se sancționează.

2)    Decontul precompletat RO e-TVA
  • Se amână până la 1 iulie 2025 obligația contribuabililor de a transmite rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA». Astfel, până la 1 iulie 2025 nu se vor aplica sancțiuni contribuabililor care nu răspund Notificărilor de conformare RO e-TVA.

3)    RO e-Transport
  • Prin excepţie, pentru utilizatorii prevăzuţi care au statutul de operator economic autorizat, la data realizării transportului internaţional de bunuri, sancțiunile se vor aplica de la data de 31 martie 2025, pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată (termenul anterior era 1 ianuarie 2025).

4)    Modificări aduse Codului fiscal

a.    Impozit minim
  • Sunt exceptati de la impozitul minim contribuabilii care datoreaza impozit suplimentar pentru instituţiile de credit - persoane juridice române şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit - persoane juridice străine, respectiv impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfăşoară activităţi în sectoarele petrol şi gaze naturale, pe perioada aplicării acestor prevederi;

b.    TVA
  • Persoanele impozabile care efectuează achiziţii pentru care au dedus TVA, în scopul realizării unor obiective de investiţii din cadrul unor programe de interes public sau social, finanţate din fonduri publice, pe care, ulterior recepţiei, le predau cu titlu gratuit beneficiarului obiectivului de investiţii pe bază de protocol, trebuie să emită o autofactură.

c.    Impozit pe venit 
  • Se clarifică modul de declarare si de plată a impozitului pentru anumite venituri din cedarea folosinţei bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă.  Astfel, în cazul veniturilor din chirii aferente unei perioade de după 1 ianuarie 2024, plătite în avans înainte de 31 decembrie 2023, precum și în cazul veniturilor din chirii plătite exclusiv în natură și a garanțiilor utilizate pentru plata chiriei stabilite prin contract, obligațiile de stabilire a venitului net anual, de calcul, declarare și plată a impozitului revin proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului. 
  • Pentru veniturile mai sus amintite, plătitorii de venituri au obligația depunerii la organul fiscal a Declarației privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205). 
  • Cu privire la veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, se aduc clarificări cu privire la:
    • Neimpozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transmiterea prin acte pentru cauză de moarte a posesiei de fapt notate, în condițiile legii, de autorul succesiunii în cartea funciară.
    • Neimpozitarea la momentul notării posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului de înregistrare sistematică sau sporadică şi al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca efect al notării posesiei de fapt, în condiţiile art. 13 şi 41 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, precum și stabilirea impozitului pe veniturile din alte surse la înstrăinarea ulterioară a posesiei de fapt.
    • Impozitul datorat în cazul transferului dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, autentificat prin act notarial, precum și în cazul veniturilor determinate și încasate ulterior autentificării actului notarial prin care se transferă dezmembrămintele dreptului de proprietate. Este important de precizat că, în cazul veniturilor din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă, plătite de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, obligația de a calcula, reţine, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite revine plătitorilor acestor venituri. Impozitul calculat şi reţinut de plătitorii de venit, persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidenţă contabilă, reprezintă impozit final şi se plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut.
 
  • Se clarifică regimul fiscal aplicabil în cazul veniturilor din pensii obținute din străinătate, în sensul exceptării de la regimul de impozitare progresiv și utilizarea cotei de impozit de 10%. În vederea stabilirii impozitului anual datorat pe veniturile din pensii obținute din străinătate, contribuabilii determină venitul anual impozabil prin deducerea din venitul brut anual a sumei neimpozabile lunare de 2,000 lei înmulțită cu numărul de luni din an în care au obținut venituri din pensii. 
  • În cazul veniturilor din pensii administrate privat, facultative sau ocupaționale, obținute din străinătate, baza de impunere o reprezintă sumele care depășesc contribuțiile nete ale participanților, dovedite cu documente justificative, din care se scade suma neimpozabilă lunară de 2,000 lei înmulțită cu numărul de luni din an în care contribuabilul a obținut venituri din pensii.