În Monitorul Oficial, Partea I nr. 805 din 29 august 2025, a fost publicată Ordonanța nr. 21/2025 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale şi a grupurilor naționale de mari dimensiuni
Principalele modificări si completări ale legii sunt următoarele:
- Credit fiscal transferabil tranzacționabil
Se introduce noțiunea de credit fiscal transferabil tranzacționabil, cu standarde de transferabilitate și tranzacționare aliniate regulilor OECD, cu același regim fiscal ca si creditele fiscale rambursabile calificate.
- Profit excedentar național
În cadrul regulilor de determinare a impozitului suplimentar național, atunci când entitățile constitutive din România nu aplică aceleași reglementări contabile sau atunci când exercițiul lor financiar diferă de cel utilizat în situațiile financiare consolidate ale grupului multinațional, este înlocuita sintagma „impozitul suplimentar național” cu sintagma ”profitul excedentar național” pentru corelarea cu conținutul alineatului respectiv.
- Calculul impozitului suplimentar național
Formula de calcul a impozitului suplimentar național este completata, prin includerea impozitului suplimentar adițional (valoarea impozitului determinat în conformitate cu prevederile art. 33 pentru exercițiul financiar respectiv), astfel:
Impozitul suplimentar național = procentul impozitului suplimentar național x profitul excedentar național + impozitul suplimentar adițional
- Moneda de calcul
Grupurile care utilizează o monedă diferită fata de cea locala (RON), pot alege să determine impozitul suplimentar în moneda de prezentare a situațiilor financiare consolidate, pe o perioadă de cinci ani.
- Impozitele acoperite ajustate
Stabilirea unor reguli pentru reportarea cheltuielilor corespunzătoare impozitelor suplimentare cu valoare negativă, reportare care este opționala și care permite reducerea impozitelor acoperite ajustate pentru o jurisdicție, în funcție de soldul cheltuielilor cu impozitele negative suplimentare reportate în fiecare exercițiu financiar, ulterior celui pentru care au fost înregistrate, în situația în care există profituri calificate.
- Obligații de declarare şi plată
Este eliminată referința la statul membru din definiția entității locale desemnată să depună declarația informativă și se precizează că organul fiscal competent să primească această declarație este cel din România.
Dacă în România sunt mai multe entități constitutive care fac parte din același grup, pentru primul an de aplicare (2024), depunerea notificării prin care se opteaza pentru declararea şi plata impozitului suplimentar naţional de către o singură entitate desemnată se realizează în termen de cel mult 12 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare (in loc de 6 luni cum era stabilit anterior).