Investițiile străine directe: Obligații și impact conform OUG nr. 46/2022 | LegalFlash nr. 107
Investițiile străine directe: Obligații și impact conform OUG nr. 46/2022 | LegalFlash nr. 107
Având în vedere caracterul de relativă noutate al obligațiilor stabilite prin OUG nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, și, în special, modificările aduse OUG nr. 46/2022 prin OUG nr. 108 / 2023 și prin Legea nr. 231/2024, redăm în continuare o serie de aspecte de interes cu privire la investițiile vizate de aceste acte normative:
- OUG nr. 46/2022 vizează controlul investițiilor din perspectiva securității naționale, iar nu din perspectivă concurențială;
- conceptul de investiție: investiția trebuie să aibă scopul de a stabili sau menține legături durabile între investitor și întreprinderea căreia îi este destinată investiția (spre ex., achiziții de participații în societăți indiferent de procent, achiziții care implică schimbarea controlului etc.); ca atare, actul normativ se aplică unei game largi de investiții; în practică, sunt avute în vedere operațiuni de cumpărare de active, cumpărare de părți sociale, majorări de capital social, fuziuni etc.;
- tipuri de investiții: investiții clasice și investiții noi (investiții de tip greenfield, investiții cu un element de noutate – diversificare linii de producție, mărire capacitate structuri existente etc.);
- sfera de aplicare: actul normativ este aplicabil cu privire la investitorii din state non-UE (investitorul străin), investitorii din state membre UE și investitorii români;
- condiții: sunt supuse examinării și avizării investițiile: a) care au ca obiect domeniile de activitate prevăzute în Hotărârea CSAT nr. 73/2012 (spre ex., securitatea energetică, securitatea transporturilor, securitatea sistemelor informatice și a celor de comunicații, securitatea activității financiare, fiscale, bancare și de asigurări, securitatea industrială, protecția agriculturii etc.) și b) a căror valoare depăşeşte pragul de 2.000.000 de euro; cu toate acestea, o investiție străină directă poate face obiectul autorizării chiar dacă nu este depășit pragul valoric, în cazul în care investiția poate afecta securitatea națională sau ordinea publică (spre ex., investitorul a fost implicat anterior în activități infracționale);
- persoana care notifică și instituția competentă să examineze tranzacția: investitorul străin / investitorul din UE / investitorul roman notifică tranzacția către Comisia de Examinare a Investițiilor Străine Directe (CEISD) din cadrul Consiliului Concurenței; notificarea se face înainte implementarea tranzacției;
- din practica CEISD pot fi sesizate următoarele:
- în analiza sa, CEISD va acorda o importanță deosebită calificării domeniului vizat ca fiind unul strategic / sensibil, dintre cele prevăzute prin Hotărârea CSAT nr. 73/2012;
- în stabilirea aplicabilității OUG nr. 46/2022 va fi avută în vedere o investiție care conduce la schimbarea de control, cu toate că la nivel teoretic aceasta reprezintă doar una dintre situațiile prevazute legal (spre ex., o investiție care nu implică preluarea / schimbarea controlului, dar care conferă un drept de participare efectivă la managementul unei companii active într-un domeniu strategic ar putea reprezenta o investiție în sensul actului normativ).
- contribuția de examinare/notificare: 10.000 EUR, care poate fi restituită în cazul în care investiţia nu intră în sfera de aplicare a legii; spre ex., societatea-țintă sau investiţia nouă (de tip greenfield) nu activează într-un domeniu strategic;
- sancțiuni:
- punerea în aplicare a tranzacției avute în vedere fără autorizarea CEISD este interzisă; în caz de nerespectare, investitorul străin / investitorul din UE / investitorul roman poate fi sancționat cu amendă contravențională, în cuantum de până la 10% din cifra de afaceri totală mondială din anul financiar anterior sancţionării;
- sunt nule de drept angajamentele, convențiile sau clauzele contractuale prin care se realizează direct sau indirect o investiție atunci când respectiva investiție nu a făcut obiectul unei autorizări în condițiile OUG nr. 46/2022 și reglementărilor europene;
- de asemenea, în situaţia în care CEISD constată că o investiţie a fost pusă în aplicare cu nerespectarea prevederilor actului normativ şi afectează securitatea sau ordinea publică a României sau este de natură să afecteze proiecte sau programe de interes pentru UE, CEISD va emite un aviz prin care va propune Guvernului să dispună investitorului, prin hotărâre, orice măsură, structurală sau comportamentală, adecvată pentru restabilirea situației existente anterior investiției nesupuse autorizării în condițiile actului normativ;
- excluderi: prevederile OUG nr. 46/2022 nu se aplică investiţiilor de portofoliu;
- concluzii:
- domeniile din Hotararea CSAT de mai sus sunt foarte generice / vagi, motiv pentru care în practică un număr foarte mare de operațiuni din industrii diverse vor face obiectul OUG nr. 46/2022;
- pe cale de consecință, este importantă o analiză amănunțită, de la caz la caz, în vederea stabilirii obligativității notificării CEISD înainte de implementarea unei tranzacții, date fiind sancțiunile contravenționale și/sau consecințele nesolicitării autorizării pentru investitor, care pot afecta în mod semnificativ business-ul derulat.